“”

Kostentechnisch én esthetisch verantwoord

  • 22 juni 2006

Zorg voor Ouderen Maasland (ZVOM) heeft enige jaren geleden al haar vastgoed ondergebracht in de corporatie Wonen voor Ouderen Maasland. De heer H. van Bokhoven is divisiemanager Wonen bij ZVOM en is verantwoordelijk voor alle nieuwbouw, verhuur en renovatieprojecten. "In de corporatie zijn zestien dienstencentra, een expertisecentrum en zo'n zeshonderd woningen ondergebracht. De 66 woningen in de twee appartementencomplexen van de Begijnenhof begonnen de laatste jaren problemen te vertonen zoals terugkerende lekkages. Omdat prettig wonen voor onze senioren bij ons voorop staat, wilden we dit voor eens en altijd goed oplossen. Berghege heeft de appartementen 17 jaar geleden gebouwd en voert nu de renovatie voor ons uit. De eerste woontoren is al opgeleverd en het werk aan de tweede toren is in april van start gegaan", vertelt Van Bokhoven.

Grondige aanpak

"De appartementen zijn wellicht relatief jong voor een grootscheepse opknapbeurt. Maar om het wooncomfort voor de bewoners te kunnen garanderen, hebben we met Berghege een plan opgesteld om de renovatie dusdanig grondig aan te pakken dat we weer jaren vooruit kunnen. Dus ook zaken die nog niet per se vervangen hoefden te worden, maar waar we dankzij de verbouwing nu goed bij konden, zijn meegenomen. Beide torens zijn helemaal gestript, gevelstucwerk en dakbedekking zijn vervangen, kozijnen werden gerenoveerd en de gevels zijn schoongeblazen", vertelt de heer Van Bokhoven.

Moderne uitstraling

Een tweede aspect van de verbouwing vormde de wens om het geheel een modernere uitstraling te geven. "Ook dit heeft Berghege in de aanpak meegenomen. Het geheel is straks kostentechnisch én esthetisch verantwoord opgeknapt", aldus de divisiemanager.

Helemaal ingepakt

De appartementen in de Begijnenhof zijn onderdeel van het dienstencentrum Vita Nova. Voor de bewoners van de zogenaamde servicewoningen is 24 uur per dag zorg en dienstverlening beschikbaar. Van Bokhoven: "Het zijn over het algemeen mensen die veel thuis zijn. Dat maakt een verbouwing voor hen behoorlijk ingrijpend. Zeker omdat beide woontorens vanwege de veiligheid van de werknemers en de kwaliteit van het werk helemaal ingepakt moesten worden, waardoor men gevoelsmatig wat opgesloten kwam te zitten.

Zorgvuldige communicatie

De communicatie moet tijdens een renovatie als deze dan ook zorgvuldig gebeuren. Berghege heeft hier goed op ingespeeld. Vooraf zijn alle bewoners tijdens een informatiebijeenkomst op de hoogte gesteld van wat er precies zou gaan gebeuren en hoe lang het zou duren. Tijdens de verbouwing is er voor de bewoners een vast aanspreekpunt voor klachten en vragen. Ook helpen de medewerkers van Berghege de bewoners een handje, bijvoorbeeld bij het leegruimen van hun balkon. En toen de planning door onvoorziene werkzaamheden wat uitliep, heeft Berghege samen met ons besloten om alle bewoners een bos bloemen, een doos bonbons en een excuusbrief te sturen. Zo'n aanpak wordt zeer gewaardeerd."


ga terug

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren