“”

Stoer staal en een high-glossy afwerking

  • 13 december 2007

Het is een zonnige donderdagmiddag. Hartje Amsterdam. Zoals gewoonlijk is het druk in de PC Hooftstraat. Dé straat waar de mooiste shops zijn gevestigd. Waar de bekende merken zich presenteren. Zo ook Claudia Sträter. Eind vorig jaar opende zij de eerste winkel in Nederland volgens het nieuwe concept van architectenbureau D/DOCK. De uitwerking van het concept in het Amsterdamse pand heeft Bouwbedrijf Berghege voor haar rekening genomen. Tijd voor een ontmoeting met projectarchitect Ellen Otte.

Van shopconcept naar interieurontwerp

Ellen Otte loopt door de shop, wijst details aan en praat met een overvloed aan enthousiasme over het winkelconcept, de verbouwing en het uiteindelijke resultaat. "Claudia Sträter staat voor de vrouw van nu. Een modern, stoer type met pit. Maar wel vrouwelijk, frivool. Op het eerste gezicht lijkt de kledinglijn sober en eenvoudig. Maar wanneer je inzoomt zie je de verfijnde stoffen en ragfijne details. Het interieurconcept vertoont dezelfde tegenstellingen en verrassingen."

Speelse tegenstellingen

In de shop van zo'n 160 m2 valt meteen op hoe ruimtelijk de kleding en accessoires zijn gepresenteerd. Een volgende blik op de materiaalkeuzes toont de speelse tegenstellingen. Harde materialen worden gecombineerd met zachte, luxe afwerkingen. Gebogen staal versus hoogpolig karpet. Strakke, gestuukte wanden als contrast voor de kroonluchters in de paskamers. Tegelvloer ontmoet houten vloer. "Uiteraard moeten de elementen wel met elkaar in balans blijven", benadrukt Otte. "Er moet symbiose zijn."

Verbeelding

Claudia Sträter wilde haar collectie anders presenteren, passend bij de nieuwe collectie met bijbehorend hoger prijssegment. Het ontwerp van D/DOCK sprak tot de verbeelding. Er is gebruik gemaakt van veel losse, high glossy displays waarin slechts enkele artikelen zijn gepresenteerd. Kastruimte is in het interieur geïntegreerd zodat de voorraad snel voorhanden is.

Signaleren, begrijpen en afstemmen

De uitwerking van het concept in het Amsterdamse pand heeft Bouwbedrijf Berghege voor haar rekening genomen. "Signaleren. Begrijpen dat het om finesses gaat. En een continue, zorgvuldige afstemming. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben over die jongens van Berghege. Zij voelen precies aan wat belangrijk is", reflecteert de projectarchitect op de samenwerking. "In feite ben je samen aan het engineren; wij kunnen wel iets bedenken, maar de maatvoering kan in de praktijk nét iets anders uitpakken. Ik ben juist blij dat ze me 's avonds bellen als ze in het tekenwerk tegen iets aanlopen!"

Precisie

Otte loopt terug naar de bovenverdieping van de shop en strijkt met haar hand langs de Delftsblauwe, ronde tegeltjes die speciaal in Italië zijn gemaakt. Ze glimlacht. "Het hele concept is doordrenkt van precisie. Millimeterwerk. Van de in de muur gemetselde tegeltjes en de inbouwkasten langs de trap tot de koof in het plafond waarin de verlichting, speakers en camera's zijn verwerkt. Ook is elke wand voorzien van een exact één centimeter diepe sponning. Dat vraagt nauwe samenwerking. Meestal is de interieurbouwer van de millimeters en de aannemer van het grote werk. Maar Bouwbedrijf Berghege bewees het tegendeel. Zelfs de planning is gehaald, zodat ook de interieurbouwer de avond vóór de opening op tijd klaar was; het kan dus gewoon!"


ga terug

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren